Bakgrund

Barns möjligheter att skapa meningsfulla sammanhang, där begrepp bygger på konkreta kunskaper har avtagit under senare år. Vi har gått från ett samhälle där varje människa har haft kontakt med den mat som står på bordet från det att fröet sattes i jorden eller kycklingen kläcktes ur ägget. Där kunskapen om att odla och tillreda maten ärvdes från generation till generation. Så var det i tusentals år. Barnen växte upp mitt ibland denna kunskap. Kunskapen var konkret.

Idag är vardagen abstrakt. Maten kommer i ett paket och någon annan har slaktat grisen och bakat brödet. Genom TV och dator strömmar en fiktiv värld, med ljud och bild utan att ge några andra sinnesintryck. Psykisk ohälsa är ett problem som drar sig ner i åldrarna; däribland ungdomar med självskadebeteenden, oro, depressioner (Socialstyrelsen 2013). Det är svårt att dra generella slutsatser kring anledningen, men en viktig friskfaktor är känsla av sammanhang och delaktighet (NASP 2008). Stress, låg fysisk aktivitet och dåliga matvanor är faktorer som bidrar till våra barns ökade ohälsa, både fysiskt och psykiskt.

Genom att erbjuda Odling på Schemat, kan vi ge eleverna hälsofrämjande vanor. Skolodlingen kan ge barnen meningsfulla upplevelser, där de kan förstå kretslopp, natur, årstider och väderstreck. De kan också få grundläggande begrepp konkretiserade, så att abstrakta sammanhang kan utvecklas.

Genom att redan tidigt ge barn och ungdomar en aktiv livsstil där de med hela kroppen upptäcker världen omkring sig kan vi verka för en bättre hälsa och en rikare begreppsvärld. I trädgården är barnen fysiskt aktiva, de lär sig goda matvanor och genom vistelse i en naturlig miljö minskas stress. Barn som varit ute på dagen sover bättre på nätterna och har större förmåga att koncentrera sig. Upplevelserna i trädgården ger också handlingskompetens och en känsla av att kunna påverka den negativa miljöutvecklingen genom egna konkreta hållbara insatser i närmiljön. Mycket pekar på att en relation och en känsla för naturen, som man får genom egna sinnliga upplevelser, är avgörande för barns engagemang och ansvarstagande för miljön. (Naturvårdsverket 2011)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s