Om

Projektet Odling på Schemat vill erbjuda barn naturupplevelser med stöd av trädgårdskunniga och pedagogiskt kunnig personal, med utgångspunkt från Läroplanens mål om Lärande för hållbar utveckling (Lgr 11). Med ett lustfyllt lärande i trädgården finns förutsättningar att väcka barnens intresse för ekologisk odling, biologisk mångfald och de vilda och tama pollinerarnas betydelse för hållbar matproduktion.

Genomförande

Under 2014 skapas en pilot i Gottsunda, Uppsala, som är ett kraftigt segregerat område, där möjligheterna att ge integrationsfrämjande effekter genom projektet är stora. På platsen finns redan idag en aktiv förening, Matparken som är mycket villiga till samarbete (www.matparken.se). I föreningen finns en seniorgrupp som är aktiva under dagtid vilket kan ge möjlighet till spontana och arrangerade möten över generationsgränserna. Genom att på olika sätt samarbeta med Jobbcenter, som är Uppsalas samlade arbetsmarknadsåtgärder, vilka har växthus för att driva upp plantor och snickeri som exempelvis kan bygga arbetsbord och regnskydd sänker vi våra utgifter och ger förutsättningar för meningsfull sysselsättning i olika arbetsmarknadsprogram.

Målet är att skapa och erbjuda ett skolodlingsprogram med odling från jord till bord och biodling, åtta besök om tre timmar vardera/klass. Dessutom ska det finnas bokningsbara aktiviteter för fritids, förskola och skola under året. Konceptet ska dokumenteras för att kunna spridas och användas även på andra platser i Uppsala, Sverige och förhoppningsvis även internationellt, så att fler barn får möjlighet att uppleva naturen på riktigt nära håll, med fingrarna i jorden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s